Dostawa gratis od 500 zl brutto
“Nowe palenie” – zagrożenia wynikające z siedzącego trybu życia

“Nowe palenie” – zagrożenia wynikające z siedzącego trybu życia

Sytuacja, w której mówimy, że mamy do czynienia z siedzącym trybem życia występuje gdy spędza się w tej pozycji ponad 4 godziny w ciągu całego dnia. Wielu specjalistów uważa, że fakt ten ma wpływ na nasze zdrowie podobnie  jak wypalenie jednej paczki papierosów dziennie. Dlatego też opisywany problem został okrzyknięty mianem “nowego palenia”, ponieważ równie negatywnie oddziałuje na zdrowie oraz dotyczy znacznej części społeczeństwa. Według statystyk większość osób spędza w pozycji siedzącej do 7, a nawet do 10 godzin dziennie.

Na co składa się aż 10 godzin spędzonych w jednej pozycji? W przeciągu całego dnia wykonujemy najróżniejsze czynności wymagające od nas różnych zachowań. Siedzenie nie jest związane wyłącznie z pracą biurową, która jednak w wielu przypadkach jest przeważająca. Pozycja siedząca towarzyszy nam również  poza pracą chociażby w drodze do miejsca zatrudnienia. Podczas korzystania z samochodu lub autobusu do przemieszczania się korzystamy z miejsc siedzących. W czasie wolnym gdy chcemy odpocząć również bardzo często siadamy wygodnie na kanapie i przez dłuższy czas oglądamy telewizję. Podczas spotkania z rodziną i przyjaciółmi siadamy razem do stołu w domu lub w restauracji. Wszystkie te godziny należy zsumować wyliczając “całkowity czas siedzenia”, który jest dla nas niestety niekorzystny.

Pozycja siedząca w drodze do pracy

Jakie są konsekwencje długotrwałego siedzenia?

Nadużywanie pozycji siedzącej niesie ryzyko pojawienia się licznych problemów zdrowotnych, no. cukrzycy i chorób układu krążenia. Konsekwencją siedzenia jest również spowolnienie metabolizmu, wahania ciśnienia krwi, osłabienie kości oraz mięśni, pogorszenie sprawności szyi i pleców. Bardzo ważnym skutkiem, o którym należy również wspomnieć jest aspekt związany ze zdrowiem psychicznym. Pojawiające się częste bóle oraz różne dolegliwości wynikające z braku komfortowej pozycji prowadzą do pogorszenia naszego samopoczucia, które ma duży wpływ na codzienne funkcjonowanie.

Wstań dla zdrowia

Najlepszą rekomendacją w walce z długotrwałym przebywaniem w pozycji siedzącej jest oczywiście przejście do pozycji stojącej. Zaleca się wydłużyć czas spędzony przez pracownika na stojąco do minimum dwóch godzin podczas jednej zmiany. W idealnym przypadku należy dążyć do zapewnienia czterech godzin. Jednak nie każdy może sobie na to pozwolić, nie każda praca pozwala zorganizować czas w taki sposób aby pracownik, mógł zrezygnować z siedzenia przy biurku czy stole. W takiej sytuacji zaleca się wykonywanie regularnych przerw co 30 minut. W tym czasie powinno się poruszać, chodzić po pomieszczeniu, zaangażować mięśnie przez co najmniej 5 minut unikając statycznej pozycji stojącej.

Jednak stanie jakby mogło się wydawać nie jest takie proste. Również w tym wypadku należy postępować według określonych zasad. Podczas stania należy wykonywać częste zmiany pozycji, pilnować utrzymania wyprostowanej sylwetki. Plecy oraz barki powinny być proste, należy unikać garbienia się. Dodatkowo zalecane jest unikanie wyprostu kolan. Powinny one być delikatnie ugięte.

W pracy w celu zwiększenia liczby czasu spędzonego na nogach coraz częściej stosuje się tzw. “stojące spotkania”. Wszyscy pracownicy zamiast dyskutować o aktualnych sprawach w biurze przy stole wstają z krzeseł i dzięki temu zyskują kolejne minuty walki z siedzącym trybem pracy. Dobrym pomysłem jest również podczas np.  rozmowy telefonicznej wykonanie krótkiej przechadzki po pomieszczeniu w którym się znajdujemy lub wyjściu na korytarz.

Pozycja stojąca w pracy przy biurku

Gdy już uda nam się wydłużyć czas spędzany w pozycji stojącej powinniśmy dążyć do znalezienie tzw. “zdrowej równowagi”. Nie można całkowicie wyeliminować pozycji siedzącej na rzecz spędzania czasu na nogach. Stanie również niesie ze sobą pewne zagrożenia w szczególności gdy odbywa się w sposób statyczny. Może prowadzić do obniżenia kondycji układu krążenia, obniża elastyczność tkanek miękkich i wywiera negatywny wpływ na stawy. Natomiast długotrwałe stanie prowadzić do MSD, czyli zaburzeń mięśniowo-szkieletowych.

Ciekawostka:

Pozycja stojąca zużywa 50% więcej kalorii niż siedząca. W przeciągu dwóch godzin przy przebywaniu w tym samym czasie na nogach jesteśmy w stanie spalić nawet 100 kalorii.

Akcesoria pomagające w walce z siedzącym trybem pracy

Praca stanowi znaczący aspekt naszego życia oraz zabiera nam ⅓ lub nawet i większą część każdego dnia. Dlatego powinniśmy zadbać aby ten czas spędzać w możliwe komfortowym i zdrowym środowisku. Stanowisko pracy powinno być odpowiednio przystosowane i w jak największym stopniu charakteryzować się ergonomicznością aby praca przebiegała w niezakłócony sposób oraz nie powodowała pojawiających się z czasem dolegliwości. Tylko wtedy będziemy zadowoleni i jednocześnie efektywniejsi.

W celu uniknięcia spędzania kolejnych godzin  w biurze przed komputerem siedząc na krześle lub fotelu wystarczy wstać i kontynuować swoje obowiązki na stojąco. Bardzo praktycznym rozwiązaniem, które przychodzi z pomocą jest wykorzystanie biurka siedząco-stojącego z regulacją wysokości. Odpowiedni stół pozwoli na dostosowanie poziomu blatu do pozycji, w której aktualnie przebywamy. Z wykorzystaniem przycisków obniżających lub podnoszących stelaż z łatwością przejdzie do pozycji stojącej przy zachowaniu możliwości wykonywania codziennych prac biurowych. W sytuacji gdy już się “nastaliśmy” wystarczy powrócić do wcześniejszej pozycji biurka i wygodnie usiąść w fotelu. Nowoczesne biurka posiadają możliwość zapamiętania kilku pozycji ustawienia blatu aby w łatwy i przede wszystkim szybki sposób zmienić pozycję.

Kolejnym gadżetem są specjalne nadstawki, które pełnią funkcję podwyższonego blatu. Wystarczy ustawić podstawkę na biurku, odpowiednio wyregulować jej wysokość zgodnie z indywidualnymi wymaganiami i położyć na niej monitor z klawiaturą lub laptop. Zaletą nadstawek jest ich mobilność. Dzięki niewielkim rozmiarom oraz małej wadze możemy zabrać nadstawkę w każde miejsce i zapewnić komfortową pozycję podczas pracy.

Regulowana nadstawka na biurko do pracy stojącej

Gdy już uda nam się wygospodarować więcej minut spędzanych w pozycji stojącej, warto zastanowić się nad dedykowanymi rozwiązaniami, które ułatwiają pracę odbywającą się na nogach. Coraz popularniejszym produktem pojawiającym się w zakładach pracy oraz biurach wśród pracowników jest mata antyzmęczeniowa. Specjalny podkład pod nogi pozwala zredukować zmęczenie oraz przeciwdziałać ciągłemu usztywnienie naszym mięśni nóg. 

Bardzo często nawet nie spodziewamy się w jaki znaczący sposób nasze codzienne czynności wykonywane od lat mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie oraz samopoczucie. Jednak, dzięki coraz większej wiedzy oraz wykonywanym badaniom jesteśmy w stanie przeciwdziałać złym nawykom poprawiając jakość naszego życia. Niezwykle ważną sprawą jest znalezienie “zdrowej równowagi” w każdej dziedzinie, nawet w pozycji naszego ciała, w której spędzamy znaczną część naszego życia. 

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z poradnikiem #WstańDlaZdrowia wydanym przez firmę Coba, który w przejrzysty sposób przybliża problemy z siedzącym jak i stojącym trybem pracy.

Poradnik – otwórz.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart